Anne Köftesi Tarifi

Anne köftesi nasıl hazırlanır?

Anne köftesi nasıl hazırlanır?
Dışarıda yediğim köftelerde, tam anlamıyla hasretini çektiğim o maydanozlu anne köftesi tadını bulamayınca, tabi ki de iş başa düştü. Dedim ki "damak tadıma en uygun köfteyi kendim hazırlayayım, derin dondurucuya atayım ve lazım oldukça da, istediğim miktarda çıkarır çıkarır pişiririm."... Kolları sıvadım ve yaptım işte. Nedir yani Allah aşkına! :) Artık canım köfte istedikçe tek yapmam gereken dolaptan çıkarıp, istediğim şekilde pişirmek ve afiyetle hapur hupur yemek:)
Bu adım adım resimlerle ve en kolay şekliyle anlatmaya çalıştığım köfte tarifim, özellikle ev yemeğine hasret yeni evlilere, bekarlara ve öğrencilere gelsin:) "Sonra da annesinin elcağızıyla hazırladığı köftelerin lezzetini arayanlara" diyeceğim ama bilirim ki, hiç bir formül, onların yaptığının lezzetiyle yarışamaz :)

Bunlar da Anne Köftesi Yöntemiyle Hazırladığım Hamburger Köftelerim:)
ANNE KÖFTESİ HARCI TARİFİ
Malzemeler
(Yaklaşık 20 Köftelik)
500 gr Dana Kıyma (Hazır kıyma almak yerine, mümkünse Orta Yağlı Dana Kıymayı, yanımda 2 defa çektiriyorum ben)
2 dilim bayat Ekmek İçi
1/2 çay bardağı kadar Süt
1 Kuru Soğan
1 Yumurta
2 diş Sarımsak
1 çay kaşığı Tuz
1 çay kaşığı Karbonat
1/2 çay bardağından biraz az Su
1 çay kaşığı Pulbiber
1 çay kaşığı Karabiber
1 çay kaşığı Kimyon
1 çay kaşığı Kekik
2-3 damla Limon Suyu
1 demet Maydanoz
İlk iş olarak bir kase içine koyduğum bayat ekmek dilimlerimin üzerine, yarım çay bardağı kadar Süt döküp, her yerine iyice çektiriyorum. (İsterseniz siz ekmeğin sadece içini kullanabilirsiniz)
Sonra da elime bir "kullan-at" eldiven takıp, işe koyuluyorum ve sütü iyice içine çekip yumuşayan ekmekleri elimde biraz sıkıp, fazla sütten arındırıyorum.
Kıymayı derin bir cam kaseye alıyorum. Sütünü sünger gibi sıktığım ekmekleri üzerine ellerimle ufalıyorum.
İçine bir yumurta ekliyorum.
Bu esnada bir kuru Soğanın kabuklarını soyup, yıkayıp, alt ve üst kısımlarını attıktan sonra kalanını, rendenin daha ince kısmında rendeliyorum.
Suyunu iyice sıkıyorum ki, köftede keskin bir soğan kokusu olmasın.
Bunu da kaseye ilave ediyorum.
Maydanozları akan su altında iyice yıkıyorum ve saplarını ayıklayarak, bıçakla en ince hale gelene kadar kıyıyorum.
Bunu da harcıma ekliyorum.
Şimdi de baharatları eklemeye geliyor sıra. Bir dolu çay kaşığı Kimyon, 1 silme çay kaşığı kadar Karbonat ilave ediyorum.
2 diş Sarımsağı minik minik kıyıp, onu da ekliyorum.
Pulbiber, Tuz ve Karabiberini de ekliyorum. (Pulbiber tercihe bağlı tabi)
Son olarak içine yarım çay bardağından biraz az miktarda su ve bir kaç damla Limon Suyu katıyorum
Artık sıra geliyor bu harcı karıştırmaya. İşte burada bir püf noktası var. Amacımız sadece her yerine aynı karışımı yaymak olmalı ama kesinlikle köfteyi elimizde mıncık mıncık yapıp aşırı yoğurmamalıyız. İçinde hava boşlukları kalsın ki, taş gibi bir köfte olmasın:)
Çok sıkmadan, sıkıştırmadan, parmak uçlarıyla yaptığım 3-4 dakikalık dokunuşlarla, köfte harcını iyice homojen hale getiriyorum.
Şimdi diğer püf noktasına geldi sıra... Köfteyi buzdolabında en az yarım saat kadar dinlendirmem gerekiyor. Bunun için kasenin üzerini streç filmle kaplıyorum ve buzdolabına kaldırıyorum
Yarım saat sonra harca köfte şekilleri veriyorum.
Bunun için iki eliniz arasında yuvarlayarak, top haline getirip, sonra üstüne bastırarak yassı hale getirebilirsiniz. Bu sayede içi de daha rahat pişer. Köftelerin elinize yapışmaması için, ara ara bir kaseye koyduğunuz içme suyuna elinizi batırıp, çok az ıslatabilirsiniz.
Köftelerinizi eğer siz de benim gibi hemen kullanmayacaksanız, en iyisi üstü kapanan bir kapta en altına ve aralarına yağlı kağıt sererek saklamak... Bu sayede ne kaba ne de birbirlerine yapışmamış oluyorlar ve ihtiyacınız olduğunda, istediğiniz kadar miktarını, tamamının çözülmesini beklemeden hemen kullanabiliyorsunuz.
Bu tarifle bu büyüklükte normalde 20 kadar köfte çıkıyor. Bu seferlik ben toplamda 16 tane köfteyi iki kat halinde, kabın en altına da yağlı kağıt sermeyi unutmadan, aralara da yağlı kağıt koyarak, birbirilerinden ayrı şekilde hazırlayıp, kapağını sıkıca kapatıp, derin dondurucuya kaldırdım.
Geri kalan kıyma harcıyla ise uzun zamandır hayalini kurduğum Hamburger'i evde yapmak için 2 adet büyük ebatta yassı köfte hazırladım. Siz de hamburger yapmak isterseniz, bu köftelere vereceğiniz ebat için, kullanacağınız hamburger ekmeğinin çapını referans alabilirsiniz. Pişince biraz çekiyorlar, ona göre:)
Artık dondurucuda köftelerimiz hazır olduğuna göre, artık canımız çektiğinde, tavada, ızgarada veya fırında, her nasıl istiyorsak hemen pişirip, afiyetle yiyebiliriz.
Tavada pişirmeye karar verirseniz, teflon ya da döküm bir tavada, çok az sıvıyağı kızdırıp, önce köftenin her iki yüzünü mühürleyerek, sonra ateşi kısıp, tavaya da bir kapak kapatıp, içinin de pişmesini sağlayın.
Çıkarırken de kağıt havlu serdiğiniz bir tabağa alırsanız, yağın fazlası, kağıt tarafından emilmiş olur. Üstüne de bir kapak kapatırsanız, yenilerini pişirirken, önceden tavadan aldıklarınız da soğumamış olur:)

Yorumlar